Sebastian Brzezinka 204460

Recenzja portalu Edukacja.cl pod względem użyteczności.

1.Wstęp:

Początki systemu Edukacja.cl nie są jasne, część danych zaginęła w odmętach dziejów stąd ciężko jest ustalić jej pierwotne przeznaczenie. Według strony http://www.przetargi.edu.pl nazwa Edukacja.cl pojawia się po raz pierwszy dnia 02-02-2010 w kontekście dodania nowych funkcjonalności do już istniejącego systemu. Treść przetargu nie zawiera szczegółowych informacji na temat dodawanych funkcjonalności ani ewentualnego przeznaczenia portalu. Przetarg wygrała firma SYGNITY, zostawiając w tyle konkurencję(której nie było). Dopiero na stronie startowej systemu możemy uzyskać pewne informacje na temat jego przeznaczenia. Zostajemy powitani następującym zdaniem “Witamy na stronie Jednolitego Systemu Obsługi Studentów Politechniki Wrocławskiej”. Niestety nie udało mi się dotrzeć do założeń, które miał ten portal realizować ,stąd hasło widniejące na stronie daje tylko nikły poblask na temat funkcji portalu.

2.Założenia:

3. 10 heurystyk użyteczności J. Nielsena i R. Molicha:

3.1.Czytelność stanu systemu:

Nie jest to mocna strona Edukacji.cl.
Komunikaty o błędach wyświetlane są w mało czytelny sposób na górze strony nawet gdy interface jest na dole, komunikaty są wyświetlane w postaci zwykłego tekstu.
Łatwo się zgubić poprzez liczne różnie opisane zakładki, które przenoszą nas w miejsca nie dostępne z panelu głównego .
Ocena: 4/10.

3.2.Powiązanie systemu ze światem rzeczywistym:

Do systemu dołączone są 2 słowniki pojęć.
Ocena:2/10.

3.3.Kontrola oraz wolność wyboru użytkownika:

Wydaje się nie być źle. Wszędzie są przyciski typu: wypisz, anuluj, cofnij itp. chociaż czasem ciężko je znaleźć.
Ocena: 8/10.

3.4.Spójność i standardy:

Brak spójności. Ta samo opcja bywa inaczej opisana w innych zakładkach.
Ocena:3/10.

3.5.Zapobieganie błędom:

Wszystkie instrukcje to bloki tekstu, brak wzorów, nieczytelne komunikaty o błędach, cała masa niedziałających akcji.
Ocena:2/10.

3.6.Rozpoznawanie, a nie przypominanie:

Cały czas nie wiem do czego służą niektóre opcje:
zapisy i informacje o zapisach,wpłaty/wypłaty, a opłaty.
Poza tym nazwy odnoszą się do funkcjonalności.
Ocena: 5/10.

3.7.Elastyczność i efektywność wykorzystania:

Bywa z tym różnie, szczególnie gdy trzeba składać podanie poprzez stronę i fizyczną wersję w dziekanacie. Zakładka “wiadomości” jest na samej górze, więc nie jest tak źle.
Ocena: 5/10.

3.8.Estetyka i minimalizm w projektowaniu:

Interface jest przejrzysty i minimalistyczny. Utrzymany w kolorystyce barw Politechniki Wrocławskiej.
Ocena: 8/10.

3.9.Pomóż użytkownikowi rozpoznać, zdiagnozować i naprawić błędy:

Zakładka “zgłaszanie błędów” przekierowuje do strony z numerami i adresami e-mail poszczególnych dziekanatów.
Ocena 2/10.

3.10.Pomoc i dokumentacja:

Nie udało mi się znaleźć dokumentacji.
Ocena 0/10.

4.Podsumowanie:

Podsumowując strona umożliwia wykonanie większości czynności lecz sprawia przy tym użytkownikowi sporo problemów, dalej trzeba odwiedzać dziekanat, a zapisanie się na kursy nie jest wcale łatwe i przyjemne. Jako, że nie mogę porównać życia studenta przed wprowadzeniem edukacji.cl, ciężko jest mi wyciągnąć wnioski co do zasadności tego systemu. Jednak przekonany jestem, że mógłby być stworzony lepiej.
Ocena 4/10.

5.Teoria spiskowa:

Edukacja powstała jako system mający prezentować złe praktyki informatyczne. Świadczy o tym zaginięcie dokumentacji, system pozostaje w użyciu mimo ciągłej krytyki, nie likwiduje problemu biurokracji. Większość znanych stron jest dobrze zaprojektowanych więc, gdy wykładowca chciałby powołać się na jakąś źle zaprojektowaną musiałby podawać strony nieznane co sprawiało by, że student i tak nie miałby rozeznania w problemie. Edukacje skutecznie eliminuje ten problem i każda wada staje się jednocześnie zaletą systemu.